tisdag 27 april 2010

Valborgsfirande i Trädgårdsföreningen

Varje år vid den här tiden brukar jag alltid gräma mig lite över att jag måste jobba på Valborgsmässoafton och inte kan fira våren i Trädgårdsföreningen som jag alltid gjorde när jag var student.
För mig förknippas inte Valborg främst med Chalmerskortegen utan just med firandet i Trädgårdsföreningen som GFS (Göteborgs Förenade Studentkårer) står för.

Nostalgiskt minns jag studentikosa valborgsaftnar med tidiga champagnefrukostar och studenttåg med fanor och pompom från Vasaplatsen ner till Trädgårdsföreningen
Där blev det sedan vårtal med mösspåtagning och körsång - "Vintern rasar" ska för övrigt sjungas av en manskör och inget annat - på kvällen blev det fest och dans natten lång.


Nu är det några år sedan jag var i Trädgårdsföreningen på Valborgsmässoafton, firandet äger rum på eftermiddagen och då är man ju oftast på jobbet. Men inte i år, hipp hurra, så nu kanske det äntligen är dags igen?

Trädgårdsföreningen är en underbar oas mitt i stan, perfekt att promenera i med barnvagnen. Har man lite större barn finns det härliga gräsytor för dem att springa runt på eller att sitta ner och picknicka på eller äta en glass. Det finns en jättefin lekpark med bland annat en rutschkana som är utformad som en fisk och ger känslan av att åka rakt ner i havets djup. Det finns även två serveringar.
Så låt oss hoppas på riktigt fint väder på fredag så kanske vi ses där?!

Firandet börjar 14.00 och håller på två timmar. Besök gärna GFS hemsida för komplett program.
Entré 20 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar